داروهای مضر برای قلب کدام اند؟

داروهای مضر برای قلب

دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی

این به نظر بسیار آسان است که خود به این نتیجه برسیم که برای مصرف برخی از دارو‌های شیمیایی نیازی به تجویز پزشک و توجه به هشدار‌ها وجود ندارد(داروهای مضر برای قلب)، چنین دارو‌هایی را می‌توان خودسرانه مصرف نمود و بی‌خطر هستند؛ اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع خطرات بسیار زیادی در خصوص مصرف خودسرانه‌ی دارو‌ها در کمین ما هستند که ما از آن‌ها بی‌اطلاعیم. به عنوان یکی از نمونه‌های آن تحقیقات مربوط به مصرف ایبوپروفن است که سبب افزایش ۳۱ درصدی بروز ایست قلبی می‌شود!

بر اساس آمار منتشره از برخی مؤسسات بهداشتی، ایبوپروفن به عنوان یک مسکن بی‌ضرر و برای کاهش درد و درمان تب و التهاب به صورت مصرف روزانه در میان بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم دنیا رواج دارد. این دارو در گروه دارو‌هایی قرار می‌گیرد که از آن‌ها با عنان دارو‌های غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) نام برده می‌شود و مطالعه‌ای که در یکی از مجلات معتبر قلب و عروق اروپایی منتشر شد بیان کرد که برخی از سایر دارو‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند، حتی از ایبوپروفن هم خطرناک‌تر هستند؛ به عنوان مثال، دیکلوفناک که به عنوان یک مسکن و کاهش دهنده‌ی درد در بیماری آرتریت استفاده می‌شود، سبب افزایش تقریبی ۵۰ درصدی خطر ایست قلبی را در پی خواهد شد.

ناپروکسن، سلکوکسیب و روفکوکسیب، دارو‌هایی بودند که شاید به دلیل میزان بسیار کم حوادث گزارش شده‌ی مرتبط با آن‌ها، ارتباطی را با بروز این مشکل نشان نداده‌اند.محققان اعتقاد دارند که نتایج این تحقیقات، یک هشدار جدی است که به ما نشان می‌دهد دارویی که از آن با نام بی‌ضرر یاد شود، وجود ندارد و اجازه‌ی فروش و استفاده از آن‌ها بدون تجویز پزشک و نسخه دارویی، موجب بروز علائم ایمنی نادرست و اشتباه در مصرف کنندگان آن خواهد شد. همچنین آن‌ها اذعان داشته‌اند که دارو‌های گروه NSAID نباید مورد استفاده‌ی افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و یا سایر فاکتور‌های خطرزا هستند، قرار گیرد و تنها باید در داروخانه‌ها، آن هم در مقادیر کم و دز‌های پایین وجود داشته باشد.

جهت مشاوره و رزرو وقت کلیک کنید
عضویت در اینستاگرام من